torsdag 21 december 2017

Färgglatt badsalt med fina egendesignade etiketter

För att visa uppskattning till de underbara pedagogerna på barnens förskola så satte jag ihop ett litet kit som julklapp. Tanken är att det ska vara ett "Ta-hand-om-dig-själv"-kit. Jag älskar att göra så mycket som möjligt själv för att jag vill att det ska synas att jag lagt ner mycket hjärta och tanke bakom presenterna till de människor som jag vill visa hur mycket jag uppskattar dom.


Det lilla kittet består av ett dekorerat blockljus, en blandning te som vi gjort på jobbet, en lite burk med badsalt som jag gjort själv och en lite flaska med chilioljan som jag smaksatt.


Dekorerade blockljus

Blockljusen är dekorerade med decoupage för ljus. Servetten har jag rivit för att minska synliga kanter, som kan uppkomma om man klipper servetten. Sen har jag ett tunt lager decoupagelack för ljus på ljuset och lägger på servetten så försiktigt jag kan och fäster med lacket. När allt torkat så lägger jag ett lager decoupagelack över servetten också. Då minimerar jag risken för veck och luftbubblor. Även om lacket gör att motivet inte ska börja brinna för man aldrig lämna ljus oövervakade, tänk på säkerheten först!


Badsalt och olja

Badsaltet (Epsomsalt) är så roligt att jobba med. Det går att färga i så många olika färger med karamellfärg men om man föredrar så går det att använda mer naturliga färgämnen så som röbetssaft och citron. Citronen ger även en härlig doft till saltet när det är i badet. Om man vill lyxa till det går det bra att lägga i torkade Lavendelblommor som både är vackra och luktar gott i varmtbadvatten.



Rapsoljan har jag värmt upp ordentligt för att sedan hälla den över chilin och citronmelissen som jag stoppat ner i flaskan. Flaskorna har jag värmt i ugnen först för att de inte ska spricka när jag häller på oljan. Oljan går att smaksätta med sina favoritsmaker och smaker som går bra ihop med det man vill använda oljan till, så låt fantasin flöda för att utmana smaklökarna. 


Egendesignade etiketter med Silhouette Cameo

Dessa söta etiketter har jag designat i Silhouette Studio och sedan skurit ut i min Silhouette Cameo. Jag älskar min Silhouette Cameo och börjar även bli vän med min Silhouette Mint som jag köpte i höstas. Kreativiteten sätts verkligen på prov när jag försöker att förverkliga allt jag vill göra. 



Ha det gott och till nästa gång......

Skaparglädje är den sanna glädjen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar